Uz sākumu Aktualitātes LLPA: Jautājumā par pedagogu slodzēm nepieciešama arī pašvaldību iesaiste

LLPA: Jautājumā par pedagogu slodzēm nepieciešama arī pašvaldību iesaiste

LIZDA prasības nav reālistiskas pret pašlaik nodarbināto pedagogu skaitu un pašvaldību budžeta iespējām

Lai pārrunās par pedagogu darba slodzēm panāktu optimālu rezultātu, kas ir reālistisks attiecībā pret pedagogu faktisko noslodzi un pašvaldību budžeta iespējām, Latvijas Lielo pilsētu asociācija (LLPA) aicina Izglītības un zinātnes ministriju (IZM) un Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrību (LIZDA) sarunu procesā iesaistīt arī pašvaldību pārstāvjus.

“Ņemot vērā, ka viena no pašvaldības funkcijām ir izglītības nodrošināšana tās teritorijā, pašreizējās pārrunās par pedagogu slodžu proporciju pie sarunu galda nav aicināts būtisks spēlētājs – pašvaldības. LIZDA izvirzītajām prasībām būs tieša ietekme uz izglītības pārvaldēm vietvarās, kā arī pašvaldību budžetu. Vienlaikus gan pašvaldības, gan izglītības pārstāvjus vieno virsmērķis – jaunākajām paaudzēm nodrošināt kvalitatīvu un konkurētspējīgu izglītību,” norāda LLPA prezidents, Valmieras mērs Jānis Baiks.

LLPA atbalsta IZM piedāvājums paredz, ka pedagogu slodžu sabalansēšanas principi valdībā tiks virzīti kopā ar grozījumiem “Pedagogu darba samaksas noteikumos”, kas paredz pedagogiem noteikt vienotu normālo darba laiku – 40 astronomiskās stundas nedēļā, sākot ar 2025. gada septembri. Sabalansēšanas principi paredz noteikt, cik laika no darba nedēļas pedagogs velta kontaktstundām un cik pārējiem darba pienākumiem, tostarp laikam, kas nepieciešams, lai sagatavotos mācību stundām.

LLPA ieskatā LIZDA uzturētās prasības nav reālistiskas pret pašlaik nodarbināto pedagogu skaitu un pašvaldību budžeta iespējām. Arodbiedrības prasība par 50/50 attiecību starp kontaktstundām un laiku, ko pedagogs velta pārējiem pienākumiem, tostarp mācību stundu sagatavošanai, ir nereālistisks pret šobrīd valstī pieejamo pedagogu skaitu. Jau šobrīd nozarē jūtams kvalificētu skolotāju trūkums un vairākās pašvaldībās ir grūtības nokomplektēt pilnu skolotāju kolektīvu, taču LIZDA piedāvātais slodžu sadalījums šo uzdevumu vēl vairāk apgrūtinātu. Līdz ar to LLPA ieskatā, tas būtiski apdraud kvalitatīvas izglītības nodrošināšanu reģionos.

Tā kā lielu daļu no pedagogu atalgojuma sedz pašvaldība, LLPA uzskata, ka LIZDA prasību izpilde attiecībā uz pedagogu slodžu proporciju nodrošināšanu būtiski apgrūtinātu vietvaru budžetus, ja lēmumam par slodžu sadalījumu neseko arī pieaugums finansējumā, ko novirzīt pedagogu algām. LLPA pastāv par IZM piedāvāto slodzes attiecību 65/35.